Catalonië en carbon: een bezoek aan Badalona

Er zijn slechtere plekken om voor je werk naartoe te gaan dan de zonovergoten jachthaven van Badalona, net boven Barcelona. Maar ik ben helaas niet op de vroegste charter vlucht gesprongen voor de Sangria. Ik ben hier om de mensen te ontmoeten die de HH Catamarans vaarklaar maken — én om er zelf een te testen.

Aan de basis van dit Europese steunpunt staat Chris Bailet, die het lokale team leidt dat de HH-jachten vaarklaar maakt. Samen met projectmanager Bridget Shear en een klein, hecht team van vakspecialisten zorgt hij ervoor dat elk jacht tot in de puntjes wordt afgeleverd aan Europese klanten. Het is zo’n clubje dat je niet vaak meer tegenkomt: compact, professioneel, duidelijk — en met oog voor elk detail.

De boot: HH44. De wind: licht. De snelheid? Allesbehalve.

We brachten een dag op het water door om de nieuwe HH44 te testzeilen, samen met haar toekomstige eigenaar. De omstandigheden waren mild, met een briesje tussen de 10 en 15 knopen. Perfect weer voor een ontspannen tocht — tenzij je aan het roer zit van een carbon HH44. De boot deed, zoals verwacht, z’n naam eer aan en haalde alles uit elke vlaag. Aan de wind varen met 13,5 knopen snelheid bij 15 knopen ware wind: dat vergeet ik voorlopig niet meer. En de glimlach op het gezicht van de eigenaar zei genoeg.

Wat me het meest opviel, was hoe moeiteloos alles aanvoelde. Dit is een jacht dat je beloont als je oplet, maar je nooit afstraft als je even niet scherp bent. Je voelt je verbonden, snel en veilig — een zeldzame combinatie.

En toen was daar de 60.

We namen ook nog even een kijkje bij “the mighty sixty 60” zoals Paul Hakes haar koppig blijft noemen — een HH60 die net aan de kade vaarklaar werd gemaakt. Zelfs stil liggend straalt deze boot één en al snelheid uit. Het zit ‘m niet alleen in de afmetingen of de afwerking (beide indrukwekkend). Het is de manier waarop alles klopt: een ontwerp dat precies klopt, en doet waar het voor bedoeld is.

Persoonlijk ben ik nog niet helemaal overtuigd van de 60..

Een indrukwekkend jacht in alle opzichten, maar niet iets wat ik zomaar zou aanraden aan een bemanning van twee. Als je Max Verstappen zijn ideale race auto zou laten ontwerpen dan kwam hij waarschijnlijk met iets wat -in overdrachtelijke zin- heel erg op de HH60 zou lijken. En hij zou er waarschijnlijk zelf alles mee winnen wat er te winnen valt. Zo zie ik -op persoonlijke titel- de HH 60 en Paul Hakes ook.  Een geniale boot van een geniale bouwer. Maar we zijn niet allemaal een Verstappen of Hakes, en dit is wat mij betreft een boot waar ik teveel over moet nadenken. Geen foolproof concept zoals de andere HH’s. Chris is het daarmee eens. Hij heeft zelf lange tijd gevaren als schipper op een HH66, dus hij weet precies wat het betekent om zulke machines in de praktijk te varen. En dat zie je terug in zijn invloed op het ontwerp van de aankomende HH56.

Volgens Chris biedt de HH56 straks veel van dezelfde offshore capaciteiten als de 60, maar dan met een slimmer dekplan dat beter aansluit op hoe je de boot in de praktijk gebruikt. Daardoor is ze veel geschikter voor eigenaren die zelf willen varen — zonder dat je inlevert op prestaties. Met andere woorden: een serieus jacht, met serieuze mogelijkheden, maar een stuk minder intimiderend als je niet met een professioneel team op pad bent.

Ron Spoelstra checking the windvane

In goede handen

De belangrijkste reden van mijn bezoek was om met eigen ogen te zien hoe onze klanten daar worden geholpen. En ik kan je zeggen: dat zit goed. Chris, Bridget en het hele HH-team in Badalona combineren vakkennis met écht begrip van wat eigenaren nodig hebben — niet alleen bij de overdracht, maar ook lang daarna.

Vanaf het eerste proefrondje tot en met de officiële oplevering, en zelfs daarna, over tijdzones en oceanen heen, hebben ze een werkwijze ontwikkeld die gewoon werkt. Maar vooral: een team dat betrokken is en meedenkt.

Als je een HH Catamaran overweegt — of het nou een HH44, HH56 of zelfs een HH60 is — weet dan dit: je koopt niet alleen een boot. Je wordt onderdeel van een wereldwijd netwerk van mensen die je helpen om er het beste uit te halen.

En met een beetje geluk mag je zelf ook nog even achter het stuur. Met een iets minder onnozele grijns dan ik graag. 

— Ron Spoelstra
Rossinante Yachts

 

E-mail versturen naar Rossinante

Wilt u dat wij u terugbellen? Vul dan uw telefoonnummer in: