HH52

52 voet evolutie

De gloednieuwe HH52 is een doorontwikkelde versie van onze bekroonde HH50, speciaal ontworpen met elektromotoren in gedachten. Met een compleet nieuw salondak met meer dan 4.600 watt aan op maat gemaakte zonnepanelen, een vernieuwd dekplan, een betere indeling van het interieur en meer zeiloppervlak, biedt de HH52 de nieuwste ontwerpinzichten en verbeterde prestaties voor de middelgrote luxe toercatamarans.
 

Superieure Carbon Epoxy Constructie:

De HH52 is ontworpen voor lange oceaanreizen, en overtreft de ISO CE klasse A eisen. De HH52-OC bestaat ongeveer voor 50% uit E-glas en 50% carbon met epoxy en closed cell foam sandwich laminaat. Het SC-model bestaat volledig uit carbon sandwich (zelfs het meubilair). Ongeacht de versie, de HH52 is een stijf, robuust en lichtgewicht zeiljacht klaar voor de race track of om je snel, veilig en comfortabel de wereld rond te brengen.

 

Enkele keren per jaar ben ik op de werf in China of op de Filipijnen om mijn opdrachtgevers op de hoogte te brengen van de stand van zaken. Bij interesse om eens vrijblijvend op deze high tech werf rond te kijken: u bent van harte welkom! Er zijn directe vluchten vanuit Amsterdam die ons bijna op de stoep bij HH brengen. 

HH52 bouw

Superieure Carbon Epoxy Constructie:

Bij de HH52 is de keus OC of SC eentje die over carbon gaat. Of eigenlijk, over het percentage carbon: een HH is namelijk altijd van carbon op de plekken waar het ertoe doet. De schotten, spanten en stringers. Bij de 52 is de SC 100% carbon, de rompen en zelfs het interieur. 

HH52 SCF carbon

forward steering in de HH52

Beter bouwen

door ervaring

Zoals in het kader hierboven uitgelegd worden vezels verlijmd met polyester of epoxy. Bij het gros van de zeiljachten wordt de polyester met de hand aangebracht. Door de menselijke factor is de kwaliteit daardoor inconsistent. Bovendien worden de vezels teveel doordrenkt met polyester waardoor het zwaarder – en niet sterker- wordt. HH heeft al decennia ervaring met het injecteren van de epoxy (de zg vacuüm-injectie). Dit garandeert een consistent laminaat en perfecte gewichtscontrole. Een voorbeeld is de crossbeam met striker en longeron, welke door HH in één stuk wordt gebouwd. Onze Cats zijn stijf en licht, en daardoor snel. En snelheid, laat daar geen misverstanden over bestaan, is een van de belangrijkste aspecten van veiligheid. 

Naar voorbeeld HH66

Kwaliteit en comfort

En wie licht bouwt heeft meer marge voor comfort. De kwaliteit van de uitrusting en afwerking is identiek aan die van ons vlaggenschip, de HH66. Speciale aandacht voor detail maakt deze cat veilig en snel, zonder opsmuk. De airconditioning kan ’s nachts gewoon op de accu’s draaien. Sterker: de accubank zou de airco in de master cabin drie dagen kunnen laten draaien zonder bij te laden. Maar zodra het daglicht terug is beginnen de zonnepanelen -4600 Watt- de accubank van meer dan 43 Kwh weer te vullen.

HH66-rossinante-piano aan boord

Indrukwekkende zeilprestaties

Dankzij unieke zwaardconstructie

C-vormige zwaarden zorgen voor verticale lift en indrukwekkende zeilprestaties aan de wind en bij licht weer. De eerste proefvaarten laten zien dat de boot steeds 90% van de windsnelheid loopt. Vooral bij lichtweer is dat een fijne eigenschap. 

Constructie

Waar de meeste catamarans van polyester worden gebouwd, en de betere van vinylester, kiest HH consequent voor epoxy. Een osmosevrije romp die veel sterker is. Verbindingen, springers, spanten en brugdek zijn altijd van carbon. De HH52 SC is 100% carbon, tot en met het interieur. Daardoor is de HH een kraakvrije, stille boot. 

HH52 SC of scf

achter stuurstand HH52 OC of SC

Rossinante-HH52-achter besturing

Deze HH52 configuratie met dubbele stuurstanden achter kan worden besteld als een 50/50 E- glass/carbon “Ocean Cruising” versie of als een 100% carbon “Sports Cruising” versie. Met de achterstuurstanden naar buiten gedraaid kunnen alle zeilen, schoten en vallen worden bediend met een duidelijk zicht op de zeilen en het schip, of ze kunnen binnenboord worden gedraaid voor bescherming tegen de elementen (UV of water). De achterste stuurstand versie heeft een grotere binnensalon, met een comfortniveau wat je in geen enkele andere high-performance catamaran van dit formaat aantreft.

Voor stuurstand (OCF of SCF)

Het formaat van de HH52 laat een voorkuipconfiguratie toe: de voorste stuurstand en de werkkuip bieden een centrale, beschutte positie van waaruit al het trimwerk kan worden gedaan. Dit is een uitstekende configuratie voor gemakkelijk single-handed zeilen. Veiliger, omdat bemanningsleden die geen wachtlopen toch contact hebben met de stuurman of- vrouw. Optionele helmstok besturing met drukknoppen voor de zeiltrim brengen de sensatie van het zeilen terug. 

Het enige nadeel van een forward cockpit is de ruimte die het in de salon inneemt. Maar met helmstokken achter, heb je wel de coolste plek om het schip te besturen! De grootschoot wordt vanaf die positie bediend met een joystick die een captive reel aanstuurt (een trommel als het ware, waar de schoot omheen zit). Middels de joystick is de bediening heel precies, maar met een druk op de “emergency dump”  worden er vele meters per seconde gevierd. Het schip doet dat ook automatisch, als er teveel druk op komt. 

Eco Drive hybride aandrijving

HH vermijd de kwetsbaarheid van een standaard hybride aandrijving: hier is geen generator aan boord!

Het schip is uitgerust met twee klassieke dieselmotoren. Deze drijven een schroefas aan. Daarmee vermijden we een kwetsbare saildrive. Op de schroefassen zijn twee 10Kw elektromotoren geïnstalleerd. Start u de dieselmotoren, dan drijven deze de schroefassen aan.

Zet u de diesel uit en de elektromotoren aan, dan nemen deze dat over. Op volle kracht met een snelheid van 7,5 knopen, ongeveer anderhalf uur. Op drie-kwart vermogen kan het schip het uren volhouden. 

Zeilend gaat het systeem automatisch in regeneratie mode. Per motor wordt ongeveer 1 Kw per uur opgewekt onder zeil. Om lege accu’s weer zo snel mogelijk vol te laden kunt u ook de schroefas loskoppelen. De diesels wekken dan 5Kw per uur, per motor op.

Interieur

U kiest natuurlijk zelf de styling van uw interieur!
Om u op weg te helpen hebben onze stylisten 5 voorbeelden gemaakt.

Download hier enkele voorbeelden

E-mail versturen naar Rossinante

Wilt u dat wij u terugbellen? Vul dan uw telefoonnummer in: